02 mars 2014

DJUR/ISKT - PATA NEGRA






Den finaste lufttorkade skinkan kommer just från dessa vackra mörka grisar. Grisarna kallas för Pata Negra och skinkan för Jamón Iberico de Bellota (ekollon). Grisarna strövar omkring i ekskogarna hela dagarna och livnär sig på ekollon.

Strax efter det att jag tagit de här bilderna så åt vi lunch på en restaurang i närheten. Vi frågade om en rätt på menyn och kyparn pekade mot skogen och sa att köttet kommer från grisarna där. Ja tack och gott smakade det!

För er som läste ett av mina senaste inlägg om storkarna så ser ni här en kraftledningsstolpe med storkbo överst. Mycket vanligt här i gränslandet mellan Spanien och Portugal.


http://fototriss.blogspot.com.es/2014/03/fototriss-del-250-djuriskt.html


17 kommentarer:

  1. Ser rätt trevligt ut att gå runt där och böka.
    Närodlat!

    SvaraRadera
  2. Skönt att se grisar gå ute och böka fritt och äta ekollon! Vilken skinka det blir!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  3. Fin triss som visar på hur grisar ska ha det! Exotiskt inslag!

    SvaraRadera
  4. Jättefin triss! Ha en fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera
  5. Kul att se och plåta djur i det fria. Fint! Hos mig är det lösa apor :-)

    SvaraRadera
  6. Djuren ser ut att trivas med tillvaron och då tror jag att köttet blir godast =) Fin triss!

    SvaraRadera
  7. De grisarna ser ut att ha ett rätt behagligt liv! Fin triss!=)

    SvaraRadera
  8. Skönt att veta var skinkan kommer ifrån...lyckliga grisar innan...ja du förstår ;-)

    SvaraRadera
  9. Pata negra..oj du min kärlek till mat är stor..det ingår liksom i min profession..bara det bästa är gott nog när det gäller lufttorkat..

    Så läckert att få njuta detta på plats.

    SvaraRadera
  10. Pata negra är gott! Vackra bilder på söta grisar i en skön miljö :)

    SvaraRadera
  11. Kul med lite historie til bildene!

    SvaraRadera
  12. De är så vackra de svarta grisarna, de finns här med, på Mallis! Idag fotade jag också grisar, en kull på tio med olika färger. Men där var två helsvarta, en röd och resten vita med svarta fläckar! Helfestligt när de kom fram och pratade med mig!

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga jättefina bilder på grisarna.

    SvaraRadera
  14. Vilka fina bilder, så härligt lantliga. Pata Negro, det namnet förknippas väl med världens finaste lufttorkade skinkor.
    Vilket häftigt storkbo. Nu ska jag gå in o titta på det inlägget.

    SvaraRadera
  15. Vilka fina foton som man dessutom blir glad av att se! Ser mysigt ut, och godare blir köttet när de inte blir stressade som våra tamgrisar. Tack för det uppiggande inlägget :)

    SvaraRadera
  16. Härliga bilder, och precis så vill jag att det kött jag äter ska ha det innan det blir min mat1

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...