13 april 2009

Show me yours and I´ll show you mine! - PÅSK







Veckans tema är PÅSK. Eftersom jag befinner mig i Spanien och Semana Santa, dvs påskveckan är så viktig och genomsyrar allt här så visar jag några bilder från påskdagens procession i Nerja.

Varje dag under påskveckan så är det mässor i kyrkorna och långa processioner genom gatorna varje kväll förutom på påskdagen då procession går i ljusare färger och mitt på dagen. Det ligger ett enormt arbete bakom. Och väldigt många är engagerade på olika sätt. Även barn och ungdomar som ockå deltar i tågen. Stora flottar bärs omkring med Jesus och madonnafigurer. Det är tungt. I de stora städerna som Sevilla, Madrid och Málaga är de mycket stora och kan väga flera ton. Alla dagar i veckan är det olika slags processioner med tanke på vad som hände respektive dag. Också olika färger på kläderna mm.

Jag som inte alls är religiös tycker att vistas man i ett land så är det givande att ta del av kulturen och de traditioner som finns i landet. Men det är ändå lite förvånande att religionen fortfarande är så stark här. Förutom påskveckan så är det mängder med Fiestor i olika helgons namn året runt. Jag tycker det var intressant att se processionen men jag tycker också att det var lite kusligt.

Fler påskteman finns hos här!

4 kommentarer:

  1. Vilket vackert bildspel från påsken.

    SvaraRadera
  2. Väldigt vackra bilder från en riktig påsk fest :) Bilderna på de KKK-liknande gubbarna skrämde mig lite men jag gissar på att de inte har ett dugg med KKK att göra, det är bara min dåliga humor ;)

    Hoppas påsken har varit finfin :)

    SvaraRadera
  3. Väldigt vackra bilder från din del av världen och hur påsken firas där!

    Jag blev också lite skraj för KKK-liknande gubbarna, men som WTFCD säger så har de med största sannolikhet ingenting med detta att göra ;)

    Hoppas att du har haft en fin påsk!

    Anna

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder :)
    Ang. porten/entrén inne hos mig så är bilden från Gran Canaria, Arucas. Jag tror dörrarna var nymålade/fernissade eller vad det heter. Det luktade lite som när man håller på med gamla träbåtar. På motsvarande sida om kyrkan var portarna ganska blaskiga och de höll på med nån slags renovering på den sidan för det var spärrat av och det stod maskiner och byggställningar där. Kanske kyrkan var/är under översyn/lättare renovering.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...